Svenska Dagbladet – Mercedes

case-mercedesAnnonsör: Mercedes

Mediebyrå: MEC

Bakgrund till kampanj: 

Mercedes lanserade en ny modell CLA och ville kommunicera detta i en varumärkesbyggande kampanj.

Syftet med kampanjen var att synas i relevanta miljöer med en hög affinitet hos målgruppen för att där kunna driva engagemang, observation och kännedom för Mercedes-Benz nya modell CLA.

Beskrivning av case och utfall: 

Placering: Interstitial 320×320 px

1 vecka

CTR 1% (referens 0,4%)

Ett resultat 150% över snittet.

Den effektmätning som gjordes visade på ett väldigt bra resultat, både när det gäller observation, engagemang och agerande/köpintention.

Observationen var 55% vilket är över snittet.

Engagemanget för annonsen ligger mycket bra till, 29% tycker att annonsen vänder sig till dem, 25% tycker att den är intressant och 30% tycker att annonsen tillför ny information.

Det planerade agerandet till följd av annonsen ligger även det på en mycket hög nivå. Det är hela 8,5% som har eller planerar att besöka hemsidan eller ÅF och 2% har eller planerar att köpa något till följd av annonsen.

Plattform: m.svd.se, m.nliv.se