Fyra enkla och bra riktlinjer för utformning av mobilkampanjer
1) Skapa ett värdeutbyte: Mobilkonsumenten är kräsen. Du är inne på hans/hennes personliga domän. För största möjliga genomslag, skapa ett informationsflöde som har värde för mottagaren.
2) Känn din konsument: Inget konstigt, men konsumenter av dina mobilannonser börjar förvänta sig att du har ett erbjudande som riktar sig mot just dem.
3) Lite tid på dig: Mottagaren har bråttom. Slå igenom bruset eller förlora ögonblicket. Video har varit framgångsrikt men nya interaktiva annonser kommer i stor omfattning, liksom analys redskap för att mäta din kampanjs genomslag. Gräv och ställ krav.
4) Gör avståndet mellan konsumtion av annonsen och önskvärt beteende kort: Lokalstyrd annonsering har visat sig vara mycket effektivt. Varför? Mottagaren upplever att du vet lagom mycket om dem samt har ett i relevant budskap. Det finns en unik balans i detta som gör tröskeln låg för att agera.
http://www.mpdailyfix.com/four-ways-to-deliver-meaningful-mobile-advertising-engagement/
Staffan Engström
Aftonbladet
Annonschef Mobil