24 september, 2013

Multiscreen växer sig starkare

I våras genomförde Tv.nu och Aftonbladet tillsammans med mediebyrån Maxus och undersökningsbolaget Inizio en studie där vi mätte synergieffekterna av att annonsera på mobilen, surfplattan och tv samtidigt. Kunderna som deltog var Telia, Tallink Silja och Becel (Unilever). Studien har nu plockats upp av internationella medier, läs mer här:

http://www.emarketer.com/Article/Multiscreen-Viewing-on-Rise-Sweden/1010182

Key take aways: 

- 79% av svenskarna använder en andra skärm när de tittar på tv. Bland de yngre, nästan alla.

- Mobilen är den vanligaste parallellskärmen

- Synergierna på reklamen är som starkast där de betyder som mest; dvs ju närmare konverteringsparametrarna vi utvärderar desto starkare är synergierna.

Skärmavbild 2013-09-24 kl. 09.31.39

Estelle Tham

Annonschef Mobilt tv.nu

Fler nyheter

TV-reklamen stark trots mobilsurfande i pausen… och just tack vare mobilsurfandet i pausen skall man kanske tillägga

http://www.reklamkraft.tv/nyheter.php?id=1135   Vi på Aftonbladet och TV.NU  som tillsammans med Maxus och Inizio gjorde Multiscreen-undersökningen Kanal 3, 4 och 5 nu använder på sin infosajt Reklamkraft.TV tycker naturligtvis det är kul att våra kollegor på Tablå-TVn tar till sig våra undersökningsrön. Några av slutsatserna: – 50% av alla svenskar under 44 år går till mobilen [...]

Internet of Things

Den stora framtiden för mobilannonsering ligger i att det mobila beteendet i princip kommer att ta över våra liv. Idag har vi fyra etablerade kanaler för mediakonsumtion. Snart blir Googles Glasögonen, Apples Klocka och Nike träningsband mainstream.  Nya devices kommer i snabb takt att utvecklas. Dessa skall marknadsföras. Cookie’n dör – stenhårt. 75 miljarder uppkopplade enheter enligt Cisco [...]

Nu ser vi trender i Storbritanien att även e-handel börjar ta fart i mobilen!!!

  Mobila enheter står nu för 23 % av all näthandel vilket är en fördubbling från föregående år. Trafiken ökar dramatiskt men detta ställer dock krav på bättre kundupplevelse då avvisningsfrekvensen är något högre på de mobila plattformarna än på desktop. Högre sökvolymer kommer oundvikligen att leda till en ökad avvisningsfrekvens eftersom konsumenter oftare jämföra [...]

Läsplatta driver mer internetsurfande är smarta mobiler

Enligt Adobes senaste kvartalsanalys av den mobila annonsmarknaden har: – Läsplattan på bara tre år har gått förbi mobilen som drivare av traffik till webben. – Webbsidor får globalt mer traffik från läsplattor än smarta telefoner. – Internet användare besöker 70% mer sidor när man surfar via läsplatta jämfört med smart telefon. Mobile_benchmark_final Staffan Engström [...]

Fyra enkla och bra riktlinjer för utformning av mobilkampanjer

1) Skapa ett värdeutbyte: Mobilkonsumenten är kräsen. Du är inne på hans/hennes personliga domän. För största möjliga genomslag, skapa ett informationsflöde som har värde för mottagaren. 2) Känn din konsument: Inget konstigt, men konsumenter av dina mobilannonser börjar förvänta sig att du har ett erbjudande som riktar sig mot just dem. 3) Lite tid på [...]

Mobilen starkt framåt som konverteringskanal enligt stor ny undersökning

Ny studie från AOL och University of Virgina visar på hur snabbt mobilen tar över som konverteringskanal för marknadsförare.  Där varumärkesbyggande tidigare var fokus blir mobilen allt viktigare till att trigga faktiska köp, något som även den studie Aftonbladet gjorde tillsammans med Inizio i våras visade på. Enligt den nya undersökningen där 100 miljoner konverteringar [...]

Nya Superrekord för Aftonbladet Mobil

Aftonbladets mobilsajt fortsätter sätta nya rekord. Vecka 32 hade sajten återigen över återigen 3,2 miljoner unika användare. Bara på tre år har trafiken stigit med över 700%, samma vecka i Augusti 2010 låg trafiken på strax under 400 000 i trafik. Vad är då anledningen till denna otroliga trafikökning? 1. Tekniken föll äntligen på plats, det [...]

Mobilen förväntas bidra till ökad försäljning under semestern

En amerikansk studie pekar på att mobilen förväntas bidra till ökad försäljning under semestern. http://www.mobilemarketingwatch.com/mobile-expected-to-drive-big-business-in-2013-holiday-retail-34952/#more-34952

Häägen-Dazs lanserar reality app för att underhålla användarna

Smart tänk att lansera en app som underhåller användarna under tiden som de väntar på att glassen ska tina. http://www.mobilemarketer.com/cms/news/software-technology/15883.htm