Our Mobile Planet: Sweden 2012 Understanding the Mobile consumer

Googles insikter om mobilt användande i olika länder har länge funnits tillgängliga på www.ourmobileplanet.com – men nu finns de svenska insikterna utplockande i en egen rapport med lite snygga grafer och illustrationer.

Siffror kring räckvidd för mobilt internet och användande av smartphones finns det lite olika källor på. Det som är roligt med Googles studier är att de kopplar på lite mjuka värden om attityder och känslor kring mobilen. Saker som jag tycker sticker ut som roliga i detta är bland annat;

Mobilen är verkligen en integrerad del av hela livet för majoriteten av svenskar – 71% har använt smartphonen varje dag den senaste veckan, och 68% skulle aldrig gå hemifrån utan den. 26% skulle hellre slänga ut TVn är mobilen.

Smartphones används överallt – men mest i hemmet; Många ser ju mobilannonsering som en möjlighet att nå folk när dem är ute och rör sig, att man jobbar med GPS-styrning och liknande. Viktigt är dock att inse att det absolut vanligaste stället att använda smartphonen är i hemmet. Detta ger mindre möjlighet till spännande GPS-lösningar, men ger istället möjligheter att kika på hur man kan utnyttja att man använder smartphonen medan man ser på TV.

Sök är viktigt i mobilen (ingen överraskande insikt i en rapport från Google J ) – nästan hälften söker via sin smartphone varje dag, Produktinformation, restauranger och resor är vanliga kategorier.

Som sagt, en rapport som kanske inte revolutionerar, men som innehåller lite roliga data. Om man vill börja jämföra siffror här med andra undersökningar är det viktigt att veta vilka som fått frågorna i enkäten, något som kan skilja sig mellan rapporter. Här är urvalet generellt ”Smartphone-ägare som använder internet”, medan man via Orvesto kanske istället tittar på ”Alla 15-79 år” eller något annat urval.

- Nils Andersson Wimby, Account Manager, Carat Sweden